Vraag & Antwoord

Veelgestelde vragen en het antwoord hierop

Hieronder vind u een aantal vragen die wij regelmatig, al dan niet op straat, gesteld krijgen. Wij hebben er direct het antwoord voor u bij gezet. Staat uw vraag er niet tussen? Stel hem dan onderaan de pagina.

Horen jullie bij de politie, brandweer of ambulance?

Nee, wij zijn GEEN onderdeel van enige hulpdienst of overheidsinstelling, 112HM is een hobbymatige website en is verder aan geen enkele instelling verbonden.

Mogen jullie ook met sirene rijden?

Nee, wij zijn ‘gewoon’ burgers en hebben ons evengoed aan alle regels te houden als dat u dat moet.

Hoe komt het dan dat jullie soms zo vreselijk snel ergens zijn?

U moet zich voorstellen dat 112HM inmiddels een behoorlijke club vrijwilligers heeft die overal door de regio wonen. De kans dat er bij een incident een fotograaf in de buurt woont is dus redelijk aanwezig. Vaak hebben onze fotografen niet meer dan vijf tot tien minuten nodig om ergens te komen. Daarnaast rijden de fotografen zelf ook vaak rond in de vrije tijd. Het voordeel hier van is dat je soms zaken tegenkomt die je alleen ziet als je er toevallig langsrijdt, maar ook dat je ergens nog sneller ter plaatse kan zijn. Zeker in het weekend zijn op een avond zomaar tien fotografen op pad en zorgen hiermee niet alleen voor snel nieuws maar zijn ook een extra oog voor bijvoorbeeld de politie. Elke verdachte situatie die wordt waargenomen door een fotograaf wordt direct gemeld en indien mogelijk helpt de fotograaf ook bij andere zaken waar hij of zij als eerste ter plaatse komt.

Helpen? Waarom helpen?

Hoewel wij in dit land geprezen zijn met de uitstekende hulpverlening die er is, zijn er altijd onvoorziene zaken in deze tak van sport. Bij 112HM is het dan ook een pré om je reanimatie / EHBO diploma te halen zodat je altijd kan helpen wanneer dit van je verwacht wordt. Wanneer wij dan ergens als eerste ter plaatse komen, kunnen wij direct zonder twijfelen bijvoorbeeld een reanimatie starten en de camera in de kofferbak laten liggen. Stel dat wij drie minuten reanimeren totdat professionele hulpverleners het overnemen? Dan zijn we toch weer drie minuten dichterbij een overlevingskans. Zo is de regel ook binnen 112HM dat het verlenen van hulp te allen tijde voor gaat aan het maken van foto’s.

Is 112HM een bedrijf?

Nee, 112HM is volledig hobbymatig en is geen bedrijf, er is dan ook geen Kamer van Koophandel inschrijving of BTW nummer. Alle inkomsten die de website genereert door middel van bijvoorbeeld advertenties worden gebruikt voor het betalen van de website en en kopen van de benodigde materialen.

Verkoopt 112HM foto’s aan professionele media?

Ja, dit gebeurt regelmatig. De fotografen van 112HM leveren hun materiaal geheel vrijblijvend aan professionele media. Hierbij kun je denken aan: Algemeen Dagblad, Telegraaf, NOS etc. Wanneer dan één van deze media de foto kopen dan kan de fotograaf hier een factuur voor sturen. Terugkomend op de vorig gestelde vraag: Ook particulieren kunnen facturen sturen.

Mag 112HM wel binnen de afzetting waar anderen dit niet mogen?

Ja & Nee, 112HM is inmiddels onder de meeste hulpverleners een bekend fenomeen en per incident wordt dan ook besloten of 112HM binnen de afzetlinten gedoogd wordt. Vaak worden de medewerkers van 112HM hier toegestaan omdat men weet dat fotografen van 112HM zich aan de regels houden. Het kan ook zijn dat er bijvoorbeeld sprake is van een gevaarlijke situatie of een plaats delict. In dat geval zal ook een fotograaf worden gevraagd zich buiten de afzetting te begeven.

Waarom doen jullie dit? Is dat niet respectloos en ramptoerisme?

Hoewel iedereen hier zijn eigen gedachtes bij heeft is 112HM ervan overtuigd dat deze fotografie geen ramptoerisme of respectloos is. Het enige wat 112HM wil is het vastleggen van hulpverlening. Dit omdat de fotografen vaak zich aangetrokken voelen tot alles op hulpverleningsgebied, maar ook om inwoners van Hollands-Midden te informeren wanneer er iets in zijn of haar buurt heeft plaatsgevonden. Daarnaast probeert 112HM, zoals eerder vermeld, te allen tijde rekening te houden met privacy en emoties. Wij begrijpen als geen ander dat wij vaak op plaatsen komen waar mensen te maken hebben met emoties. Hier proberen wij dan ook zo veel mogelijk rekening mee te houden door respect te tonen en goed te beseffen wat iemand op een dergelijk moment meemaakt.

Wat hebben slachtoffers of hulpdiensten er aan dat jullie er zijn?

Op het moment dat het incident heeft plaatsgevonden en de hulpverlening in volle gang is, dan heeft men er meestal niets aan dat wij er zijn. Buiten het feit dat een fotograaf te allen tijde te hulp wil en kan schieten als dit nodig is. Toch kan het bij de afhandeling van een incident voorkomen dat er een beroep wordt gedaan op de fotograaf.  Dit kan direct zijn, enkele dagen, weken of zelfs maanden later. Wij leggen een moment vast wat nooit meer zal terugkomen. Dit wordt door slachtoffers vaak gebruikt om later terug te zien wat hen overkomen is of om in te sturen naar de verzekering om een situatie duidelijk te krijgen. Voor de hulpdiensten is het bijna hetzelfde verhaal. Ook zij komen ongepland in een situatie die keer op keer anders is. Het is dan ook veelal fijn om foto’s te kunnen gebruiken als verwerking of training.

Kortom: De foto’s die zichtbaar zijn op 112HM worden bij zeker de helft van de incidenten later opgevraagd door hulpverleners of slachtoffers die uiteindelijk toch blij waren dat er iemand was die alles heeft vastgelegd.

Zien jullie ook ernstige dingen en wat doen jullie daar mee?

Ook als fotograaf weet je dat je iets kan aantreffen waar je later nog wel eens aan terug zal denken. Vaak als iets echt vervelend is om te zien zal de fotograaf afstand nemen of zich zelfs helemaal terugtrekken. Daarnaast heeft 112HM een hecht team fotografen waar er altijd met elkaar gepraat wordt wanneer een incident impact heeft gehad op de fotograaf.

Zelfmoord, ook wel suïcide genoemd, hoe gaan jullie daar nu eigenlijk mee om?

Suïcide incidenten zijn altijd lastig. Hoewel de ongeschreven regel binnen de media is dat er over zelfmoord niet bericht wordt, is daar wel een kanttekening aan. De meeste suïcide incidenten zal men bij ons op de website niet terugvinden. Toch komt het wel eens voor dat er aan het incident een bijzonder verhaal vast zit. De redactie van 112HM kan er op zo’n moment voor kiezen om een dergelijk item toch te plaatsen. Toch ligt het, zoals eerder gezegd, gevoelig en zijn het altijd moeilijke beslissingen. De reden dat het normaal niet in de media komt is om eventueel kopieer-gedrag te voorkomen. Men wil niet dat mensen geïnspireerd raken door anderen als het gaat om dit onderwerp.

Het kan dus ook zijn dat u bij ons op de website een item vind van een ongeval etc. en dat het item later verwijderd blijkt. In dit geval is er sprake van suïcide maar hebben wij dit pas later vernomen.

Waar kan ik terecht met een klacht?

Wanneer iemand een klacht heeft over 112HM of een fotograaf van 112HM, dan kan dit gedaan worden via het tabblad ‘contact’. De redactie van 112HM neemt de klacht in behandeling en zal zoeken naar een oplossing. Als het een klacht betreft over het gedrag van een fotograaf, dan wordt de fotograaf hierop aangesproken. Komen er vaker klachten over het zelfde onderwerp bij één fotograaf, dan kan 112HM ervoor kiezen de fotograaf uit het team te zetten.

Hoe kan ik aan foto’s komen?

Onder het tabblad ‘medewerkers’ kunt u de betreffende fotograaf zoeken die de foto’s gemaakt heeft. U kunt dan contact met de fotograaf opnemen door op zijn naam te klikken. Hulpdiensten en slachtoffers kunnen onze foto’s (meestal) kosteloos krijgen. Bij media en andere belangstellenden kan er voor gekozen worden om een factuur te sturen alvorens de foto’s worden opgestuurd. In alle andere gevallen zal de fotograaf zelf beslissen of hij de foto’s kosteloos zal verzenden of er juist voor kiezen om helemaal geen foto’s te verzenden.

Is 112HM ook nog ergens anders te vinden dan alleen via deze website.

Ja, 112HM heeft uiteraard een Twitter, Facebook & Youtube account wat u kunt volgen en voor de Android gebruikers is er ook een APP beschikbaar. Wanneer je in de app-store zoekt naar 112HM zul je deze snel vinden.

Waarom duurt het soms zo lang voordat een groot incident op de website staat?

Hoewel 112HM er om bekend staat dat wij vaak razendsnel zijn, wordt er soms bewust gewacht om iets online te zetten. 112HM heeft er namelijk voor gekozen om bij een dodelijk incident of een incident met enorme impact enkele uren te wachten om dit te publiceren. Dit om de hulpverleners voldoende tijd te geven om familie van betrokkenen of nabestaanden in te lichten. Hoewel 112HM hierdoor soms wel eens als laatste het nieuws online heeft staan, vinden wij dit niet opwegen tegen de hierboven genoemde reden.

Waarom kan ik op de foto’s nooit kentekens lezen?

Zoals boven in de pagina beschreven maakt 112HM kentekens van betrokkenen of onopvallende politievoertuigen altijd onherkenbaar. Dit om eventuele herkenning op internet te voorkomen.

Ik zie regelmatig grammaticale fouten op 112HM, kunnen jullie geen Nederlands?

Een D, een T of is het nu DT? Uitleg hierover. 112HM bestaat uit een groep vrijwilligers die stuk voor stuk een baan hebben. Het maken van artikelen is iets wat daarnaast nog eens gedaan wordt. Nu zijn wij niet een groep Nederlands specialisten en maken wij grammaticaal nog wel eens een foutje. Is dit netjes? Nee, absoluut niet, maar kan het gebeuren? Zeker wel. Daarnaast controleren wij regelmatig de berichten van elkaar om zo ook fouten uit te tekst te halen.

Wilt u hier zelf uw steentje aan bijdragen en bent u grammaticaal wel erg goed met Nederlands? Meld u bij ons aan en help ons onze website strak te houden!

Ik wil zelf onderdeel zijn van 112HM, hoe werkt dat?

Leuk als jij je ook wilt aanmelden als medewerker. Dat werkt heel simpel en kun je hier zien: Solliciteren als vrijwilliger.

Ik heb een andere vraag maar die staat hierboven niet (goed) beantwoord.

Wanneer je graag nog iets anders wilt weten of je wilt iets vragen aan 112HM, stel de vraag dan hieronder.

Let op: Onzin berichten, berichten met onjuiste persoonsgegevens, dreigementen of andere vormen van onfatsoen worden direct verwijderd en niet behandeld.

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten